Digitale vaardigheden zijn vandaag onmisbaar. Daarom kozen we enkele jaren geleden voor een laptop voor elke leerling, zodat ons onderwijs beter aansluit bij de ICT-noden en leerlingen vlot leren werken in een digitale leeromgeving.
Digitalisering verandert snel hoe we leren en werken. Als school kiezen we daarom bewust voor een sterk en toekomstgericht ICT-beleid, opgebouwd rond vijf pijlers: digitale geletterdheid, veilig en bewust mediagebruik, technologie als steun voor kwaliteitsvol leren, de laptop als leerinstrument en een professioneel, digitaal vaardig schoolteam.
Elke leerling beschikt over een eigen laptop. Dat vinden we belangrijk omdat we zo gelijke onderwijskansen garanderen en leren kunnen versterken, zowel op school als thuis. Met een eigen toestel kunnen leerlingen vlotter samenwerken, oefenen en creëren, en kunnen leerkrachten digitale werkvormen doelgericht inzetten. We kiezen daarbij voor degelijk en duurzaam materiaal, met de juiste software, en voorzien ondersteuning zodat het leren niet stilvalt.
Het invoeren van laptops betekent niet dat we van elke les een ICT-les maken. We kiezen dus niet voor 100% digitaal onderwijs. Wat we wél willen, is de laptop op een doordachte en kwaliteitsvolle manier inzetten, daar waar het leren er beter van wordt.
Daarom evolueren we naar blended leren: we combineren de sterktes van het klassikale onderwijs (nieuwe leerstof aanbrengen, oefenen, begeleid leren, socio-emotionele groei, de kracht van de klasgroep …) met de mogelijkheden van digitaal leren (zoals differentiëren, gerichte feedback, samenwerken en meer zelfsturing). Op die manier ondersteunt technologie het lesgebeuren, zonder het over te nemen.