Smiks voor iedereen

Schoolgaande kinderen brengen heel wat extra uitgaven met zich mee. De schoolrekeningen kunnen zwaar doorwegen op het gezinsbudget. Onze school zet in op betaalbaar onderwijs, een kostenbeheersend beleid en armoedevaardig personeel.

Welke kosten?

Een duidelijk overzicht van de kosten per leerjaar ontvangt elke leerling bij de start van het schooljaar. De gedetailleerde tabel kan je ook terugvinden op Smartschool of opvragen via het secretariaat.

Wanneer mag je een schoolrekening verwachten?

Per schooljaar mag je vier keer een digitale rekening verwachten: na de herfst-, kerst- en paasvakantie en net voor het einde van het schooljaar. Daarnaast kan het ook zijn dat je nog voorschotrekeningen
ontvangt in verband met de meerdaagse uitstappen.

Een papieren versie is mogelijk op aanvraag via het secretariaat.

Gespreid betalen

Je kan de schoolrekeningen doorheen het schooljaar gespreid betalen. Shauna Momerency van de boekhouding helpt je graag verder!

Schooltoeslag

Je hebt recht op een schooltoeslag wordt automatisch onderzocht. Voldoe je aan de voorwaarden, dan betaalt je uitbetaler van het Groeipakket automatisch het bedrag waar je recht op hebt.

Smiks-fonds

Als school hebben we dagelijks te maken met de realiteit van de brede samenleving. We zijn heel blij jullie de geboorte aan te kondigen van ons eigen solidariteitsfonds, het Smiks-fonds. De diversiteit in de samenleving weerspiegelt zich ook in onze leerlingenpopulatie. We zijn fier dat onze leerlingen
geen copy-paste van elkaar zijn. Iedereen is wel gelijkwaardig en leerlingen moeten zich ook zo behandeld weten en voelen.

Elke Smiks’er moet gelijke leer- en ontwikkelingskansen krijgen op onze school. Niemand mag uit de boot vallen. Als dat om financiële redenen wel dreigt te gebeuren, gaan we graag samen op zoek naar een oplossing. Daarom werd het Smiks-fonds in het leven geroepen.

Bovendien willen we via specifieke, zichtbare projecten het taboe rond armoede doorbreken.

We hebben jouw hulp nodig!

Wil jij graag helpen door ons Smiks-fonds te steunen met een gift? Dit kan zeker! Scan hiervoor de Payconiq QR-code of maak jouw bedrag over.

BE76 7330 3722 5495
KREDBEBB
Mededeling: Smiksfonds

Verander de regels

Wist je dat meer dan 5 procent van de Vlaamse leerlingen die thuis moeilijk rondkomen, geen geld overhebben voor de aankoop van maandverband en tampons? Daardoor blijven sommige meisjes thuis van school, ze nemen niet deel aan activiteiten of hebben schrik voor ongelukjes op school.

Menstruatiearmoede blijft onzichtbaar door het dubbele taboe op armoede en menstrueren. We willen met ons Smiks-fonds dit dubbele taboe doorbreken door menstruatieproducten gratis aan te bieden in een kastje in onze meisjestoiletten. In het toilet voor mindervaliden worden ook gevulde toiletzakjes aangeboden om mee te nemen naar huis. Wij hopen dat – door dit zichtbaar aan te reiken – we een andere boodschap de wereld kunnen insturen. Een maandverband dringend nodig hebben, kan elk meisje wel eens overkomen: dat is normaal, niet beschamend en het is oké.

Samen tegen armoede

Als teken van verzet tegen armoede en sociale uitsluiting hingen we witte geknoopte lakens uit. We vestigden de aandacht op de vele mensen die dag
in dag uit strijden tegen armoede. Vele Smiks-collega’s maakten liters soep om die week gratis uit te delen aan onze leerlingen. Bedankt collega’s!

Thrift Shop

Vorig schooljaar startte onze school met de Thrift Shop: dit is een klein winkeltje met tweedehandskledij. Leerlingen kunnen elke week de shop bezoeken, kledij passen en meenemen. Er is geen betaalverplichting. Een vrije gift mag uiteraard steeds en komt ons Smiks-fonds ten goede.

Oproep

Wij zijn steeds op zoek naar kledij voor onze Thrift Shop. Heb je broeken, t-shirts, truien, sokken, schoenen … te geef? Aarzel dan niet en breng ze binnen op het secretariaat van onze school. Wij geven ze met veel plezier een tweede leven!

Robin-school

Het is niet altijd evident om alle schoolkosten te betalen. Jullie kunnen daarom mogelijk gebruik maken van de nieuwe Robin-pas. Omdat Smiks een Robin-school is, komen jullie misschien in aanmerking om zo’n pas aan te vragen. Deze pas helpt jullie om de verplichte schoolboeken en lesmaterialen te kunnen kopen bij de start van het schooljaar. Zo zullen jullie renteloos in stukken kunnen betalen en krijgen jullie mogelijk nog een extra korting waardoor jullie dus minder betalen.

Hoe kom je in aanmerking?

Ontvang je een normale of uitzonderlijke schooltoelage op basis van je gezinssamenstelling en inkomen, dan kom je in aanmerking! Is dit het geval, laat dan iets weten via de onderstaande link. Wij informeren en helpen je graag verder!

Externe partners
OCMW

Hebt je moeilijkheden om de schoolrekening te betalen of het nodige schoolmateriaal te kopen? Misschien biedt het OCMW van jouw gemeente een financiële tussenkomst. Stel de vraag aan jouw OCMW of laat het ons voor jou doen.

Welzijnsschakel 'Komaraf'

De welzijnsschakel uit jouw gemeente kan ook raad, steun en hulp bieden als dit nodig zou zijn. Je kan bij hen terecht via hun website

www.welzijnsschakels.be.

Contactpersonen

Wil je je schoolfactuur gespreid betalen, heb je een vraag over de leerlingenfactuur of wil je gebruik maken van de Robin-pas?

Wij helpen je graag verder!

Chris Nijs
Leerlingenfacturatie