Deze doorstroomrichting biedt je een brede algemene vorming met klemtoon op het economische en taalkundig-culturele. Het vak economie vormt een rechtstreekse brug met de maatschappelijke realiteit: het bedrijfsleven, de menselijke relaties en het bedrijfsbeleid. In deze richting leer je ook kritischer omgaan met informatie en taal en leer je beter communiceren.
In de projecturen komen andere onderwerpen aan bod dan die uit het basisleerplan.
Heb je een neus voor cijfers en hou je van logisch redeneren? Ben je aangetrokken tot de financiële wereld? Dan is deze inleidende les misschien iets voor jou!
Een correcte boekhouding is essentieel voor elke onderneming. Beslissingen hangen af van de inkomsten en uitgaven. Daarom heb je inzicht nodig in cijfers, afschrijvingen, winst en verlies. Als boekhouder zorg je ervoor dat de balans steeds in orde is en weet je hoe het bedrijf er financieel voor staat.
Leerinhouden
De lessen in het 5e jaar starten bij de basis van de boekhoudtechniek. Je komt alles te weten over de balans, de resultatenrekening, het MAR en het grootboek.. Daarna bekijken we aankoopverrichtingen en , verkoopverrichtingen. Dan komen de personeelskosten aan bod.
In het 6e jaar vertrekken we vanuit een voorlopige proef-en saldibalans. We registeren al de regularisatieverrichtingen. Daarna bestuderen we de vennootschapsbelasting en bekijken we wat ondernemingen kunnen doen met hun winst na belastingen. Als dit allemaal in orde is, stellen we de definitieve saldibalans op en leren we de jaarrekening correct invullen.
Werkvormen
De leerstof wordt via onderwijsleergesprekken aangebracht en ingeoefend. De leerlingen krijgen de tijd om de leerstofonderdelen in te oefenen tijdens de les.
Evaluatie
Op regelmatige tijdstippen worden er toetsen afgenomen.
Wil je graag een nieuwe taal leren? De leerlingen leren zich op eenvoudige wijze uitdrukken in veel voorkomende situaties: op restaurant, in de winkel, op reis. Ze leren zichzelf of iemand anders voorstellen en leren vragen stellen en beantwoorden met betrekking tot persoonlijke gegevens zoals woonplaats, mensen die ze kennen en dingen die ze bezitten.
In de vorm van kennistoetsen en toetsen op lees- luister-, schrijf- en spreekvaardigheid.
Voor de sterkere leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Zij krijgen de mogelijkheid om:
Kortom; de wijze waarop wiskundig gedacht en gehandeld wordt op een hoger niveau brengen.
De leerstof wordt via onderwijsleergesprekken aangebracht en ingeoefend. De klemtoon ligt ook op het in groep verwerken en inoefenen van de leerstofonderdelen. De leerkracht speelt een begeleidende rol en zal, indien mogelijk, differentiëren in tempo en niveau.
Permanente evaluatie met:
50 % individuele score en/of groepsscore voor de opgelegde taken50 % individuele score op de toetsen na elk afgewerkt hoofdstuk
Door het grote belang dat in deze richting aan economie en talen wordt besteed, behoren de meeste bacheloropleidingen tot de mogelijkheden van elke leerling.
Universitair onderwijs blijft mogelijk, vooral voor talen.
Deze richting omvat een pakket van 32 lesuren.